Terapeutyczny Punkt Przedszkolny
Terapeutyczny Punkt Przedszkolny to specjalistyczna forma wychowania przedszkolnego skierowana do dzieci w wieku 2,5 lat do momentu pójścia do szkoły, które wymagają wsparcia w rozwoju psychoruchowym, emocjonalnym oraz społecznym.
Punkt powstał z myślą o dzieciach z różnorodnymi trudnościami rozwojowymi, w tym ze spektrum autyzmu, opóźnieniami rozwoju mowy, niepełnosprawnością intelektualną lub innymi specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
Cele terapeutycznego punktu przedszkolnego:
* Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez indywidualnie dobrane formy terapii i edukacji.
* Wspieranie rozwoju umiejętności komunikacyjnych, społecznych i emocjonalnych.
* Przygotowanie dziecka do dalszej edukacji w systemie szkolnym lub specjalistycznym.
* Współpraca z rodziną dziecka i wsparcie w procesie wychowawczo-terapeutycznym.
Kadra:
W punkcie zatrudniona jest wykwalifikowana kadra specjalistów, w tym:
* pedagodzy specjalni,
* psychologowie,
* logopedzi/neurologopedzi,
* terapeuci integracji sensorycznej,
* fizjoterapeuci (w razie potrzeby),
* opiekunowie wspomagający.
Formy pracy:
* Zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do możliwości i potrzeb dzieci.
* Program edukacyjno-terapeutyczny oparty na podstawie programowej wychowania przedszkolnego, wzbogacony o specjalistyczne metody pracy (np. metoda Montessori, AAC, TEACCH, integracja sensoryczna).
* Regularna diagnoza i monitorowanie postępów dziecka.
* Indywidualne Plany Terapeutyczne (IPT) tworzone we współpracy z zespołem specjalistów i rodzicami.
Współpraca z rodzicami:
Punkt kładzie duży nacisk na współpracę z rodziną dziecka, oferując: konsultacje ze specjalistami, warsztaty i szkolenia dla rodziców, wspólne planowanie działań terapeutycznych, wsparcie w procesie przechodzenia dziecka do edukacji szkolnej.