Terapeutyczny Punkt Przedszkolny

Terapeutyczny Punkt Przedszkolny to specjalistyczna forma wychowania przedszkolnego skierowana do dzieci w wieku 2,5 lat do momentu pójścia do szkoły, które wymagają wsparcia w rozwoju psychoruchowym, emocjonalnym oraz społecznym.

Punkt powstał z myślą o dzieciach z różnorodnymi trudnościami rozwojowymi, w tym ze spektrum autyzmu, opóźnieniami rozwoju mowy, niepełnosprawnością intelektualną lub innymi specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.


Cele terapeutycznego punktu przedszkolnego: 

* Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez indywidualnie dobrane formy terapii i edukacji. 

* Wspieranie rozwoju umiejętności komunikacyjnych, społecznych i emocjonalnych. 

* Przygotowanie dziecka do dalszej edukacji w systemie szkolnym lub specjalistycznym. 

* Współpraca z rodziną dziecka i wsparcie w procesie wychowawczo-terapeutycznym.


Kadra:

W punkcie zatrudniona jest wykwalifikowana kadra specjalistów, w tym: 

* pedagodzy specjalni, 

* psychologowie, 

* logopedzi/neurologopedzi, 

* terapeuci integracji sensorycznej, 

* fizjoterapeuci (w razie potrzeby), 

* opiekunowie wspomagający.


Formy pracy: 


* Zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do możliwości i potrzeb dzieci. 

* Program edukacyjno-terapeutyczny oparty na podstawie programowej wychowania przedszkolnego, wzbogacony o specjalistyczne metody pracy (np. metoda Montessori, AAC, TEACCH, integracja sensoryczna). 

* Regularna diagnoza i monitorowanie postępów dziecka.

* Indywidualne Plany Terapeutyczne (IPT) tworzone we współpracy z zespołem specjalistów i rodzicami.


Współpraca z rodzicami: 


Punkt kładzie duży nacisk na współpracę z rodziną dziecka, oferując: konsultacje ze specjalistami, warsztaty i szkolenia dla rodziców, wspólne planowanie działań terapeutycznych, wsparcie w procesie przechodzenia dziecka do edukacji szkolnej.

Zapisy